Ethische kwesties:
- Mag je doorbehandelen om organen te redden, als de hersendood nog niet is ingetreden, terwijl dat niet meer gericht is op het herstel van de patiënt?
- Moet de wil van de patiënt of die van de familie doorslaggevend zijn?
- Iemand helpen die in levensgevaar verkeert, is een (morele) plicht. Kan het doneren van organen na overlijden ook als plicht worden beschouwd? Wat zijn redenen om ’nee’ te zeggen?
- Er lijkt een verschuiving in ethische fundering voor orgaandonatie te zijn ontstaan. Van beroep op puur altruïsme, naar nadruk op keuze maken, solidariteit en wederkerigheid (en zelfs eigenbelang). Is dit een goede ontwikkeling en moet de overheid dit stimuleren?
- Moet de regel gelden: wie wil ontvangen zou toch ook moeten willen geven?
- Is het bij doneren bij leven van belang welke motieven of belangen de donor heeft? Drang en financiële motieven zijn, zelfs in familieverband, niet geheel uit te sluiten, is dit moreel aanvaardbaar?
- Wat te denken van ‘transplantatietoerisme’? Mensen reizen vanwege de schaarste (en mortaliteit op de wachtlijst) af naar lage inkomenslanden om organen van arme mensen te kopen.
- In China worden organen op internet voor veel geld te koop aangeboden, die (vermoedelijk) afkomstig zijn van geëxecuteerden. Executie vindt pas plaats nadat er een goede match gevonden is. Hoe kunnen dergelijke zaken voorkomen worden? Zijn de ontvangers op de hoogte waar de organen vandaan komen?
- Het tekort aan organen zou (in de toekomst) ondervangen kunnen worden door xenotransplantatie, dit is transplantatie van dierlijke organen bij mensen. Mogen dieren voor dergelijke doeleinden ‘gekweekt’ worden? En hoe staat het met de risico’s van gevaarlijk virusoverdracht? Is bij zulke transplantatie ‘informed consent’ van de ontvanger nodig?
-
https://vimeo.com/38909025
Recycling the Body – a film about Organ Donation and Ethics
We are proudly presenting our film Recycling the Body – Organ Donation and Ethics. The film presents various ethical dilemmas regarding donation of organsBack in 1990 the brain death criterion was implemented in Denmark. By this it has been possible ever since to remove organs from deceased persons, and let the organs resume their functions in the bodies of other persons.
The development has improved the quality of life and the chances for a longer life for very sick persons. In addition to this fact the technological development brings along a number of ethical dilemmas.
Members of the Council of Ethics, donor families, a hospital priest and an anthropologist present various ethical dilemmas about aspects of donating organs.